وکیل تهدید به انتشار تصویر خصوصی با تعریف هوش مصنوعی
وکیل تهدید به انتشار تصویر خصوصی از دید هوش مصنوعی
مجازات تهدید به انتشار عکس خصوصی چیست؟ (تحلیل حقوقی و سایبری از دید هوش مصنوعی)
از دید هوش مصنوعی تهدید به انتشار تصویر خصوصی در درجه اول به عنوان یک جرم سایبری و نقض حقوق حریم خصوصی تعریف میشود که معمولاً با هدف اخاذی یا هتک حیثیت انجام میگیرد. این جرم یکی از معضلات اصلی در حوزه جرایم رایانهای است که قانون برای آن مجازات سنگینی در نظر گرفته است.
۱. تعریف حقوقی تهدید به انتشار تصاویر خصوصی (ماده ۶۶۹)
تهدید به انتشار عکس خصوصی شامل هرگونه رفتاری است که در آن فردی، دیگری را با استفاده از سامانههای رایانهای یا مخابراتی (مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامک و غیره) میترساند یا بیم میدهد که یکی از موارد زیر را منتشر کرده یا در دسترس دیگران قرار خواهد داد:
صوت، تصویر، یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری
الف. عنصر قانونی و مجازات تهدید
در قوانین ایران، تهدید به افشای اسرار یا تصاویر خصوصی تحت ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) جرمانگاری شده است.
مجازات: طبق این ماده، کسی که دیگری را تهدید به افشای سر یا ضررهای شرفی (آبرویی) کند، به شلاق تا ۷۴ ضربه یا حبس از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. در صورت وجود اخاذی، مجازات تشدید میشود.
ب. ارکان تحقق جرم تهدید
برای اینکه این جرم محقق شود، سه رکن اصلی باید وجود داشته باشد:
عنصر قانونی: وجود مواد قانونی مانند ماده ۶۶۹ و ۷۴۵.
عنصر مادی: اعلام قصد انتشار (به صورت کتبی، شفاهی، یا ارسال محتوا برای اثبات وجود آن) به نحوی که عرفاً موجب ترس و وحشت قربانی شود.
عنصر روانی: وجود قصد آسیب رساندن، هتک حیثیت، یا اجبار قربانی به انجام یا ترک یک عمل (مثل باجگیری).
۲. جرم انتشار عکس خصوصی (ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانهای)
جرم انتشار با جرم تهدید به انتشار متفاوت است. اگر فرد تهدید خود را عملی کند و تصاویر را پخش کند، مشمول مجازات سنگینتری خواهد شد.
ماده قانونی: طبق ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی (ماده ۱۷ قانون جرایم رایانهای)، هرکس به وسیله سامانههای رایانهای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی دیگری را بدون رضایت او منتشر کند، به نحوی که منجر به ضرر یا هتک حیثیت او شود، به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم میشود.
۳. نقش هوش مصنوعی (AI) در اخاذی سایبری
با پیشرفت فناوری، هوش مصنوعی دو جنبه جدید و خطرناک به این جرم اضافه کرده است:
۱. ساخت تصاویر جعلی یا Deepfakes
امروزه تهدید به انتشار ممکن است حتی بدون وجود تصویر خصوصی واقعی قربانی انجام شود.
اخاذی AI (AI Sextortion): مجرم میتواند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولیدکننده محتوا (Generative AI)، تصاویر یا ویدیوهای غیرواقعی و جعلی (Deepfake) بسازد. این محتوا بسیار واقعی به نظر میرسد و قربانی را در وضعیت خصوصی نامناسب نشان میدهد.
خطر بیشتر: مجرم با استفاده از این تکنولوژی، تصاویر عمومی فرد در شبکههای اجتماعی را به محتوای خصوصی جعلی و بسیار باورپذیر تبدیل کرده و از آن برای باجگیری و اخاذی اینترنتی استفاده میکند.
۲. مقیاسپذیری و انتشار انبوه
افزایش قربانیان: ابزارهای هوش مصنوعی به مجرمان امکان میدهند تا با سرعت بالا، تصاویر متعددی را از شبکههای اجتماعی استخراج کرده و تهدید به اخاذی را به صورت انبوه و خودکار آغاز کنند.
توصیه حقوقی وکیل سایبری: در مواجهه با تهدید چه کنیم؟
اگر مورد تهدید به انتشار عکس خصوصی قرار گرفتید، به هیچ وجه نباید تسلیم خواستههای مجرم (به ویژه پرداخت پول) شوید، زیرا این کار اخاذیهای بعدی را نیز در پی خواهد داشت. بهترین اقدام این است:
مدارک را حفظ کنید: تمامی پیامهای تهدیدآمیز (اسکرین شات، پیام صوتی، ایمیل) را به عنوان ادله اثبات جرم نگهداری کنید.
شکایت فوری: بلافاصله به دادسرا مراجعه کرده و با تنظیم شکواییه، شکایت خود را مطرح نمایید.
در صورت نیاز به وکیل متخصص با شماره 09210443926 با وکیل امیر منفرد در ارتباط باشید.
Contains information related to marketing campaigns of the user. These are shared with Google AdWords / Google Ads when the Google Ads and Google Analytics accounts are linked together.
90 days
__utma
ID used to identify users and sessions
2 years after last activity
__utmt
Used to monitor number of Google Analytics server requests
10 minutes
__utmb
Used to distinguish new sessions and visits. This cookie is set when the GA.js javascript library is loaded and there is no existing __utmb cookie. The cookie is updated every time data is sent to the Google Analytics server.
30 minutes after last activity
__utmc
Used only with old Urchin versions of Google Analytics and not with GA.js. Was used to distinguish between new sessions and visits at the end of a session.
End of session (browser)
__utmz
Contains information about the traffic source or campaign that directed user to the website. The cookie is set when the GA.js javascript is loaded and updated when data is sent to the Google Anaytics server
6 months after last activity
__utmv
Contains custom information set by the web developer via the _setCustomVar method in Google Analytics. This cookie is updated every time new data is sent to the Google Analytics server.
2 years after last activity
__utmx
Used to determine whether a user is included in an A / B or Multivariate test.
18 months
_ga
ID used to identify users
2 years
_gali
Used by Google Analytics to determine which links on a page are being clicked
30 seconds
_ga_
ID used to identify users
2 years
_gid
ID used to identify users for 24 hours after last activity
24 hours
_gat
Used to monitor number of Google Analytics server requests when using Google Tag Manager